Friday, August 30, 2013

Kita Kecundang

Pemain India meraikan kejayaan layak ke perlawanan akhir. | Zulkifly Abd Hamid


30 Ogos 2013 Ipoh : Biarpun beraksi cemerlang namun ketiadaan mendiang Chua Boon Huat cukup dirasai ketika aksi Malaysia tewas di tangan India di Ipoh sebentar tadi.

Bermula dengan cukup baik apabila 2 peluang dihadapan gol gagal disudahkan dengan cemerlang oleh penyerang negara. India yang tersentak dengan serangan tersebut terus melakukan asakan sehingga berjaya membuahkan hasil apabila pukulan sudut penalti berjaya disudahkan dengan jaya nya diminit ke 5 oleh pakar pukulan sudut penalti mereka Ragunath.

Tersentak dengan jaringan tersebut Malaysia terus menyusun kembali gerakan mereka dengan bahagian tengah negara yang diketuai oleh ketua pasukan Shahrun Nabil berjaya membuka gerakan demi gerakan bagi memecah benteng India namun penyudah yang tumpul jelas mengecewakan negara.

India yang melihat Malaysia berjaya mengawal bahagian tengah terus mengukuhkan barisan pertahanan dan sekali sekala hanya bermain serangan balas. Namun taktikal itu jelas berjaya membuatkan barisan serangan negara terus buntu dan hasil nya pada minit ke 60 serangan balas pasukan India berjaya menjaringkan gol kedua mereka oleh ayam tambatan mereka Mandeep Singh dan seterusnya menutup peluang Malaysia untuk mara ke perlawanan akhir.

Biarpun tewas namun jelas sekali perlawanan ini adalah persembahan terbaik pasukan negara didalam kejohanan kali ini. Jika tidak kerana ketumpulan barisan serangan pasti Malaysia sudah gah melangkah ke perlawanan akhir ahad ini. Kebijaksanaa mendiang Chua Boon Huat jelas cukup dirasai oleh barisan serangan negara. Jelas sekali Faizal Shaari gagal menyerlah didalam perlawanan ini mungkin kerana kawalan yang cukup ketat diterima beliau.

Perkara yang paling positif dalam kejohanan ini adalah persembahan memukau yang ditunjukkan oleh dua pemain muda negara Fitri Shaari dan Faiz Helmi.

Malaysia akan turun buat kali terakhir menentang Pakistan ahad ini bagi klasifikasi tempat ke 3/4.

No comments:

Post a Comment