Tuesday, August 20, 2013

Analisa Pasukan Piala Malaysia 2013 - Kumpulan C



The Red Warrior © Radi Yasmin
KELANTAN
Jurulatih: Bojan Hodak 
Pemain Bintang: Mohd Badri Radzi 


Selaku juara bertahan Piala Malaysia dan juara Piala FA, pasukan Kelantan sedar kegagalan melepasi peringkat kumpulan adalah satu malapetaka dalam dunia bolasepak mereka. Kehilangan penyerang berbisa pada awal musim serta kelibat pemain import yang memerlukan masa untuk menyesuaikan diri menjadikan Kelantan bagaikan hilang arah. Namun, setelah keserasian dan rentak permainan kembali ditemui ketika pertengahan musim membolehkan Kelantan mempamerkan karektor sebenar pada lewat saingan Liga Super sekaligus berjaya menjuarai Piala FA. Tumpuan pasukan Red Warrior kini terarah dalam misi mempertahankan mahkota kejuaraan Piala Malaysia. Meskipun kumpulan C dianggap kumpulan paling sukar dengan kehadiran pasukan jiran tetangga, Terengganu dan Pahang namun itu bukanlah senario untuk Kelantan merasa terancam. Ketika kelibat dan kreativiti Mohd Badri Radzi semakin menjadi, Kelantan dilihat calon terbaik untuk melepasi halangan peringkat kumpulan C terutama dengan pembabitan pemain-pemain lain seperti Nik Shahrul Azim, Shakir Shaari, Ahmad Fakri Shaarani dan Norfarhan dengan pasukan kebangsaan pada perlawanan persahabatan antarabangsa baru-baru ini.



Pahang Darul Makmur © Mohd Shah
PAHANG 
Jurulatih: Dollah Salleh 
Pemain Bintang: Damion Stewart


Di awal musim Pahang dilihat pasukan yang bakal memberi saingan hebat dalam pentas liga Super namun cengkaman mereka mulai longgar ketika saingan Liga Super menuju ke penghujung. Walaupun berjaya mara ke peringkat separuh akhir kempen Piala FA, pasukan Tok Gajah masih tercari-cari sentuhan sebenar mereka. Prestasi penyerang mereka, Fauzi Roslan yang " merudum" sekembalinya daripada tugasan pasukan kebangsaan cukup memberi kesan ketara pada cabaran Pahang. Saingan kumpulan ini pasti hebat apabila beberapa “derby” Pantai Timur yang sering kali “panas” sudah pasti akan menjadi realiti. Perhatian Dollah Salleh pasti terarah untuk memperolehi mata ketika saingan “derby” Pantai Timur ini bagi memastikan Pahang mampu mengorak langkah ke peringkat suku akhir Piala Malaysia musim ini. Kembalinya tonggak pertahanan import, Damion Stewart pastinya melegakan kem Pahang.







TERENGGANU 
Jurulatih: E. Elavarasan 
Pemain Bintang: Ashari Samsudin 


Menamatkan saingan liga Super di kelompok bawahan bukanlah sesuatu yang diingini oleh peminat pasukan Sang Penyu ini. Namun itulah senario yang berlaku pada musim pertama E.Elavarasan menduduki kerusi panas selaku jurulatih pasukan Terengganu. Biarpun dibarisi oleh pemain berbakat besar dan berkemahiran tinggi seperti Ashari Samsudin,Abdul Manaf Mamat dan Ismail Faruqi, Terengganu gagal menampilkan aksi terbaik.

Kini kempen Piala Malaysia adalah platform terbaik untuk bekas juara edisi 2001 menunjukkan taring sebenar. Walaupun tanpa kelibat Ismail Faruqi yang digantung selama tiga bulan,sentuhan pemusnah penyerang import, Effa Owona pasti ditagih bagi menggegar gawang lawan. Peranan Ashari cukup berpengaruh dalam perencanaan strategi bekas pengendali Felda United itu. Terengganu berpeluang cerah untuk mara ke saingan suku akhir jika berjaya memadam cabaran lawan di gelanggang sendiri.


Shahrurain © Azhari Mohd Yusop
NEGERI SEMBILAN 
Jurulatih: Ridzuan Abu Shah
Pemain Bintang: Nazrin Nawi


Tidak banyak harapan mampu disandarkan kepada pasukan Negeri Sembilan jika diukur kepada prestasi mereka dalam saingan liga Super musim ini. Dalam saingan Liga Super 2013, Negeri Sembilan bergelut untuk mencipta kemenangan pertama yang jelas cukup memeritkan hati peminat setia. Terjerumusnya Sang Rusa ke saingan liga Premier musim hadapan menceritakan betapa inilah musim serba tidak menjadi buat mereka. 

Diundi dalam kumpulan C, sudah pasti pasukan Negeri Sembilan akan dianggap sebagai pelengkap jadual namun Negeri Sembilan mampu menghadirkan kejutan buat mana mana pasukan yang alpa. Peminat Negeri Sembilan pasti mengharapkan satu keajaiban dan peningkatan prestasi yang mendadak supaya perjuangan mereka tidak terhenti setakat di peringkat kumpulan sahaja.

Disediakan oleh : Md Duang © Sukan Malaysia Online

No comments:

Post a Comment