Tuesday, August 27, 2013

Harimau Mengaum.



27 Ogos 2013 Ipoh : Malaysia berjaya bangkit menundukkan Jepun untuk layak ke peringkat separuh akhir di Stadium Azlan Shah Ipoh sebentar tadi.

Walaupun begitu, malaysia lebih dulu di kejutkan Jepun pada minit ke 6 melalui pukulan sudut penalti. Belum pun sempat Malaysia menyusun kembali gerakan Jepun sekali lagi mengejutkan pasukan negara melalui gol padang pada minit ke 8.

Tersentak dengan jaringan tersebut anak buah Paul Revington terus bangkit menyusun kembali gerakan pasukan dan hasil nya pada minit ke 15 pakar pukulan sudut penalti negara Razie Rahim berjaya menyempurnakan pukulan untuk menghasilkan gol pertama negara.

Gol semangat itu terus memberi semangat kepada pasukan negara dan gerakan demi gerakan berjaya disusun bagi memecah benteng negara. Dua pukulan sudut penalti negara hampir membuahkan hasil namun berjaya dihalang oleh penjaga gol pasukan Jepun. Namun usaha gigih pasukan negara  membuahkan hasil apabila gol padang Firhan berjaya menyamakan kedudukan pada minit ke 25.

Separuh masa kedua bermula dengan pasukan Jepun dilihat lebih menyerlah namun ketangkasan penjaga gol terbaik asia S Kumar berjaya menghalang pasukan Jepun dari membolosi gawang beliau. Dua aksi bertaraf dunia yang dipamerkan S Kumar cukup untuk membuatkan kem negara menarik nafas lega.

Menyedari kedudukan 2-2 belum cukup selamat, pasukan negara terus mengasak hebat kubu pasukan Jepun. Dan hasil nya Faizal Shaari berjaya menyempurnakan pukulan sudut penalti bagi membolehkan pasukan negara mendahului buat kali pertama pada perlawanan ini. Biar pun mendahului, pasukan negara terus tidak memberi ruang kepada pasukan Jepun untuk menyusun gerakan untuk bangkit dan di minit minit akhir perlawanan Azlan Misron berjaya meledakkan gol peribadi beliau yang pertama pada kejohanan kali ini dan seterusnya melengkapkan malam gemilang buat negara.

Paul Revington nyata mampu menarik nafas lega apabila kemenangan ini meletakkan pasukan negara layak ke separuh akhir dan seterus nya meletakkan pasukan negara di landasan yang tepat untuk menjulang Piala Asia buat kali pertama.

Walaupun diatas kertas pasukan India lebih diletakkan sebagai pasukan pilihan namun dengan semangat jitu Chua Boon Huat yang mengiringi setiap pemain negara serta sokongan padu penyokong segala nya tidak mustahil untuk pasukan negara menjinakkan pasukan India.

Tahniah Malaysia. Kekalkan semangat dan ayuh buktikan Malaysia Boleh

No comments:

Post a Comment