Tuesday, August 6, 2013

MSN ramal Malaysia di tempat ke 5 Sukan SEA 2013


KUALA LUMPUR, 5 Ogos -- Datuk Seri Zolkples Embong, Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN) membayangkan kontinjen negara akan berada di tempat kelima terbaik pada temasya Sukan SEA Myanmar pada Disember depan.


Beliau berkata pencapaian pada peringkat itu boleh dianggap sebagai yang terbaik buat negara.

Sandaran itu adalah realistik, katanya memandangkan Malaysia telah kehilangan hampir 30 pingat emas sebelum bermulanya sukan dwitahunan itu, yang dijadulkan berlangsung dari 11 hingga 22 Dis.

"Kita kehilangan banyak lubuk emas di Myanmar apabila beberapa acara Sukan Olimpik yang dipertandingkan di Sukan SEA Indonesia 2011 telah digugurkan oleh pihak tuan rumah yang sebaliknya menyenaraikan sukan baharu yang memihak kepada mereka," katanya kepada Bernama hari ini.

Zolkples berkata di atas kertas, Malaysia kehilangan 10 pingat emas dari acara basikal trek dan masing-masing lima pingat emas dari acara tenpin boling, renang berirama dan luncur air.

"Seperti yang saya katakan sebelum ini Sukan SEA edisi ini ibarat sukan 'koboi' apabila negara penganjur tidak mempertandingkan acara Sukan Olimpik walaupun sukan SEA merupakan temasya terpenting bagi negara-negara di rantau Asia Tenggara ini," katanya.

Untuk rekod, Malaysia berjaya menduduki tangga keempat kutipan pingat keseluruhan pada Sukan SEA Indonesia 2011 setelah mengumpul 59 pingat emas, 50 pingat perak dan 81 pingat gangsa daripada 1,807 pingat yang ditawarkan.

Dalam Sukan SEA Myanmar, Malaysia akan mengambil bahagian dalam acara renang, olahraga, memanah, badminton, bola keranjang, biliard dan snuker, tinju, berkanu, berbasikal, ekuestrian, bola sepak, Futsal, golf, hoki, judo, karate, mendayung, sepak takraw termasuk chinlone, pelayaran, menembak, ping pong, taekwondo, bola tampar, wushu, bina badan, catur, muay, pencak silat, angkat berat dan petanque.

No comments:

Post a Comment