Tuesday, September 10, 2013

PESTABOLA MERDEKA 2013 | MALAYSIA 2 - 1 MYANMAR

Kuantan, 10 September 2013 : 

Pasukan Bawah-23 tahun Malaysia, mengesahkan tempat pada Perlawanan Akhir Pestabola Merdeka 2013 apabila menewaskan Myanmar 2-1 dalam perlawanan kedua malam tadi.

Malaysia yang menguasai perlawanan sejak dari awal permainan, bagaimanapun dikejutkan dengan jaringan pendahuluan Myanmar hasil jaringan sendiri oleh Zubir Azmi. Gol tersebut terhasil apabila tandukan Nay Lin Tun yang gagal ditampan kemas penjaga gol Malaysia terkena Zubir Azmi dan menggolek masuk ke pintu gol Malaysia. Tersentak dengan gol tersebut, pasukan Malaysia menggandakan asakan dan menyaksikan Fadzli Sas terlepas peluang yang terbuka di hadapan gol Myanmar sebelum jaringan Junior Eldstal dibatalkan pengadil.

Wan Zack Haikal meraikan gol kemenangan Malaysia pada aksi kedua menentang Myanmar
| Gambar Oleh Mohd Shah

Wan Zack Haikal turut terlepas peluang selepas tendangan percuma beliau hanya mengegarkan palang gol Myanmar. Pada minit ke 37, hasil dari umpanan cantik dari Nazmi Faiz, Wan Zack Haikal berjaya meloloskan diri dari perangkap outside Myanmar namun kawalan yang kurang baik menyebabkan Malaysia terus gagal memburu jaringan pada separuh masa perlawanan. Pasukan Malaysia terpaksa menunggu sehingga ke minit 64 sebelum menyamakan kedudukan melalui jaringan Irfan Fazail selepas menyambut tandukan dari Junior Eldstal. Ketumpulan gerakan penyudah dari barisan serangan Malaysia begitu ketara apabila Wan Zack dan Thamil Aresu mensia-siakan peluang demi peluang untuk pasukan Malaysia.

Di kala permainan seolah-olah akan berakhir dengan kedudukan seri, Wan Zack tampil penyelamat apabila melakukan tendangan lencong hasil dari sepakan percuma di luar pintu gol Myammar untuk memberikan tiga mata berharga, sekaligus mengesahkan kedudukan Malaysia pada perlawanan akhir Pestabola Merdeka 2013.

Malaysia akan bertemu Thailand pada perlawanan terakhir peringkat kumpulan pada hari Rabu, 11 September 2013.

No comments:

Post a Comment