Thursday, December 12, 2013

4 TERBAIK

Pasukan negara berjaya layak ke kelompok 4 Terbaik

12 December 2013, New Delhi ; Jika sebelum ini ada suara suara sumbang yang menidakkan peluang Malaysia di kejohanan Hoki Piala Dunia ini malah meletakkan harapan supaya hanya jangan dibelasah mungkin kini boleh tertunduk diam. Ini kerana anak anak buah Mohamad Dharmaraj Abdullah telah membuktikan sebaliknya. Dengan meletakkan sasaran 6 terbaik kini mereka telah pun melangkaui sasaran tersebut apabila melayakkan diri ke perlawanan separuh akhir setelah berjaya menundukkan Korea Selatan sebentar tadi.

Dengan reputasi selaku juara asia serta menggungguli carta peringkat kumpulan namun sedikit pun tidak meresahkan pasukan Korea. Malah pasukan Korea lebih awal menguasai perlawanan. Namun penguasaan mereka berjaya dipatahkan oleh barisan pertahanan negara yang diketuai oleh S Karthik dan Ikhwan Hakimi. Korea Selatan berjaya memperolehi dua pukulan sudut penalti di awal permainan namun penyudah tumpul menghampakan mereka.

Seperti tersedar dari lamunan Malaysia selepas itu dilihat mula menguasai perlawanan dengan gerakan gerakan menarik mula  direncana oleh ketua pasukan negara Fitri Shaari. Usaha Malaysia membuahkan hasil apabila Shahril Saabah berjaya menghasilkan gol padang yang menarik setelah menyudahkan hantaran dari Faiz Helmi pada minit ke 18. Jaringan semangat itu telah menambahkan lagi gerakan gerakan dari pasukan negara namun sering dihampakan oleh kekebalan penjaga gol korea selatan Lee Seyoung.

Kealpaan barisan pertahanan negara dengan kerancakan menyerang ke kubu lawan telah mengundang padah apabila Korea Selatan berjaya menyamakan kedudukan pada minit 29 apabila You Seungju menyudahkan pukulan sudut penalti menumpaskan penjaga gol negara Hafizzudin Othman.

Perlawanan separuh masa kedua lebih seimbang apabila kedua dua pasukan dilihat berbalas serangan dan lebih berhati hati. Ketika perlawanan dilihat seakan akan dilanjutkan ke masa tambahan Shahril Saabah membuktikan beliau adalah bakal pakar pukulan sudut penalti bertaraf dunia apabila menyudahkan pukulan sudut penalti ke kiri gawang gol korea menumpaskan Lee Seyoung sekali lagi diminit ke 62. Kedudukan 2-1 kekal sehingga tamat perlawanan.

Malaysia akan bertemu perancis setelah mereka berjaya menundukkan Belgium 5-4 didalam suku akhir pertama petang tadi. Perlawanan diantara Malaysia dan Perancis akan berlangsung jam 6 petang esok.


No comments:

Post a Comment